Tornada a l’escola: la violència, una lliçó diària?

Por als insults, a l’assetjament, als cops o a les humiliacions. La meitat dels adolescents del món pateix violència per part dels seus companys en les escoles i els seus voltants.

Així ho demostra el nou informe d’Unicef, Una lliçó diària: #STOPViolenciaInfantil a les escoles, que recorda que la violència sembla inevitable, però no ho és, es pot prevenir. L’estudi indica que l’assetjament i les baralles físiques són presents en l’educació de 150 milions d’adolescents d’entre 13 i 15 anys a tot el món. Una realitat preocupant que afecta l’aprenentatge i al benestar dels estudiants, tant en països pobres com rics.

#STOPViolenciaInfantil: una lliçó inoblidable

“Cada dia, molts estudiants, ja sigui en persona o través d’Internet, s’enfronten a una sèrie de perills, des de baralles, pressions perquè formin part de colles o intimidacions a formes de disciplina violentes, assetjament sexual o violència armada. Aquestes situacions afecten el seu aprenentatge en el curt termini, i a la llarga poden provocar-los depressió, ansietat i fins i tot, portar-los al suïcidi, en casos molt extrems. “La violència és una lliçó inoblidable que cap infant hauria d’aprendre”, lamenta la directora executiva d’UNICEF, Henrietta H. Fore,  que també recorda que “l’educació és clau per a la construcció de societats pacífiques”

Aquest informe mostra, també, les diferents formes en què els estudiants s’enfronten a la violència a l’escola i en l’entorn escolar:

  • Més d’1 de cada 3 estudiants d’entre 13 i 15 anys en el món s’ha sentit assetjat, i gairebé la mateixa proporció s’ha vist embolicada en baralles físiques.
  • 3 de cada 10 estudiants en 39 països industrialitzats reconeixen haver assetjat a altres companys.
  • Prop de 720 milions d’infants en edat escolar viuen en països en què el càstig corporal a l’escola no està completament prohibit.
  • Encara que tant els nens com les nenes corren el mateix risc de patir assetjament escolar, les nenes tenen més probabilitats de ser víctimes de violència psicològica i els nens i adolescents estan en major risc de violència física i amenaces.

L’informe assenyala que la violència derivada de l’ús d’armes, navalles o pistoles a les escoles segueix cobrant-se vides. també explica que en un món cada vegada més digital, els assetjadors estan difonent continguts violents, nocius i humiliants simplement amb un clic.

#STOPViolenciaInfantil: la situació a Andorra

Les dades més recents són les de l’enquesta corresponent al curs 2012-2013 realitzada pel Centre de Recerca Sociològica (CRES) sobre convivència a les aules i conclouen que:

  • un 13,1% dels alumnes de primera ensenyança han estat víctimes d’assetjament escolar
  • i un  5,4% de segona han estat víctimes d’assetjament escolar.

De l’enquesta realitzada a 4.721 alumnes dels tres sistemes es desprèn que:

  • un 17% dels escolars de primera ensenyança i un 4,5% dels de segona consideren que han patit maltractaments sovint.

Si extrèiem conclusions sobre el tipus d’assetjament:

  • entre els estudiants entre 6 i 12 anys, són més freqüents el maltractament verbal i el físic (67,8% i 55,5%)
  • entre els estudiants entre 12 i 16 anys, són més freqüents el maltractament verbal i l’agressió a les pertinences (37,6% i 23,8%).

També són remarcables les diferències entre nens i nenes. Així, hi ha més nens que són víctimes de maltractaments i també un nombre més elevat que són agressors. Les nenes són més sovint víctimes d’exclusió social.

Segons l’estudi del CRES (consulta l’informe complet aquí), els infants que pateixen regularment una agressió se senten més insegurs, menys satisfets amb si mateixos, amb un estat d’ànim pitjor i amb relacions més dolentes amb els companys. Tot i així, s’extreu que els agressors  també tenen dèficits socials i relacionals.

#STOPViolenciaInfantil: Què proposa UNICEF?

Des d’UNICEF proposem un seguit de mesures urgents per acabar amb la violència a les escoles:

  • Implementar les polítiques i legislacions necessàries per protegir els estudiants de la violència a les escoles.
  • Reforçar les mesures de prevenció i resposta a les escoles.
  • Instar les societats i als individus a que donin suport als estudiants a l’hora de denunciar actes de violència, i treballar per canviar la cultura dins de les aules, i en les societats i comunitats.
  • Fer inversions específiques i efectives en solucions provades que ajudin els estudiants i les escoles a mantenir segures.
  • Demanar millor informació, desglossada, sobre violència contra els infants a l’escola i en l’entorn escolar, i compartir aquestes dades.

Podeu descarregar l’informe complet en anglès, fent clic aquí.

Comments are closed.